De 8 meest voorkomende EDIFACT-berichten

Gepubliceerd op: 04-08-2020

Voor de jaren ‘80 was het in de wereld van informatietechnologie een groot vraagstuk: wat is nou precies het standaard bericht voor elektronische data uitwisseling (EDI)?

Want het ene bedrijf zei dat zij de standaard gebruikten, en het andere bedrijf zei weer dat juist zij het standaard bericht voor EDI gebruikten. Maar zolang iedereen met een ander standaard werkt, wie heeft er dan daadwerkelijk 'de standaard'? 

Om dit vraagstuk voor eens en voor op te lossen én de internationale samenwerking te bevorderen, besloot de Verenigde Naties in de jaren ‘80 daarom op zoek te gaan naar een oplossing.

Een denktank gevuld met deskundigen, specialisten en beleidsmakers binnen de IT-wereld kwam daarom met Electronic Data Interchange for Administration, Commerce and Transport, kortweg EDIFACT genoemd.

Een EDIFACT-bericht is een standaard die meer dan 200 verschillende bericht structuren beschrijft en voorziet in een uitgebreide set van codelijsten en syntaxregels om de gegevens in de berichten te structuren.

Bij Copernicus zien we alle berichten wel eens voorbij komen, maar welke van die 200 EDIFACT-berichten zien we het meest voorbij komen? En wat betekenen die berichten? Lees het hier!

1. INVOIC

De Invoice Message gebruiken klanten en leveranciers om digitale facturen met elkaar uit te wisselen. Dit is één van de belangrijkste EDIFACT-berichten omdat grote partijen de INVOIC vaak verplicht stellen als onderdeel van de samenwerking.

2. APERAK

De Application Error and Acknowledgement, kortweg APERAK genoemd, is een ander EDIFACT-bericht dat veel voorkomt. Dit bericht wordt veelal gebruikt om een bevestiging te sturen van het ontvangen van een eerder verzonden bericht. Hierbij informeert de APERAK of het bericht in goede orde is ontvangen, of dat er juist een fout staat in het bericht waardoor het bericht is afgewezen. 

3. DESADV

Een DESADV, wat letterlijk staat voor despatch advice, is een veelgebruikt EDIFACT-bericht in de logistiek- en transportsector. In dit bericht staan details als het tijdstip van verzenden, tijdstip van ontvangst, de naam van de vervoerders en de datum van verzenden. DESADV staat dan ook veelal bekend als een digitale versie van een pakbon.

4. IFTMAN

De IFTMAN is het EDIFACT-bericht dat de vervoerder laat weten wat de status is van de zending of een transport. Meestal gaat dit via een boordcomputer in een vrachtwagen, maar soms ook door barcodes te scannen. Een IFTMAN geeft informatie over het transport zoals de huidige locatie van de zending, waar en hoe laat de zending wordt afgeleverd, en voor gekoelde transporten ook de temperatuurgegevens.

Benieuwd hoe EDI en EDIFACT kunnen bijdragen aan jouw organisatie? Kijk eens naar onze cases!

5. IFTMIN

Het IFTMIN-bericht is een EDIFACT-bericht waarmee verladers zendingen aanmelden bij logistieke dienstverleners en transporteurs. Hierbij maakt de verlader een opdracht voor transport aan in het eigen systeem, waarna het EDI-platform dit verwerkt naar het systeem van de transporteur. Wil je meer informatie over EDI-platforms? Klik op deze link.

6. INVRPT

INVRPT staat voor een inventory report, en wordt voornamelijk gebruikt voor EDI tussen fabrikanten en distributiecentra. INVRPT bevat namelijk informatie over de voorraden van bijvoorbeeld grondstoffen. Wanneer je een INVRPT bericht verstuurt, zorg je ervoor dat de betrokken partijen weten wat de laatste voorraadstanden zijn.

7. ORDERS

De naam van dit EDIFACT-bericht verraadt al waar het bericht om gaat: orders. Dit bericht gebruiken afnemers om bij leveranciers geautomatiseerd en elektronisch producten of diensten te bestellen. De afnemer maakt het bericht in het eigen systeem, bijvoorbeeld ERP of WMS, en vervolgens zorgt het EDI-platform ervoor dat het bericht bij de juiste leverancier in het systeem terecht komt. 

8. ORDRSP

De ORDRSP (Order Response) gebruiken we om te reageren op orders. Hierbij heeft het dezelfde functies als een APERAK-bericht, want het kan het ORDERS-bericht bevestigen, accepteren of afwijzen, waarbij ook een reden gegeven kan worden voor de afwijzing.