Wat is DESADV?

DESADV staat voor: DESpatch ADVice message en is de elektronische of digitale versie van een pakbon. Een DESADV is onderdeel van de EDIFACT standaard. De UN ontwikkelde dit berichtenformaat om een internationale standaard te bieden voor het veilig uitwisselen van verschillende type documenten tussen verschillende organisaties. De EDIFACT-standaard bevat meerdere type berichten als APERAK, IFTMAN, IFTMIN, INVRPT, ORDRSP en ORDERS.

EDI en EDIFACT worden vaak als synoniem voor elkaar gebruikt. Dit is echter onterecht want EDI staat voor Electronic Data Interchange en is een manier van werken die organisaties kunnen toepassen voor het geautomatiseerd uitwisselen van gegevens met andere organisaties. EDIFACT daarentegen, is het formaat waarin organisaties die gegevens kunnen uitwisselen. DESADV is dus een EDIFACT-formaat.

 

Waaruit bestaat een DESADV bericht?

Een DESADV bevat onder meer uit gegevens over de leverancier, de afnemer, items gesorteerd op artikelniveau met bijbehorende artikelcode (bijvoorbeeld: EAN/GTIN/SKU) en het aantal verzonden artikelen per item. Verder bevat het gedetailleerde transportgegevens zoals datum en tijdstip van verzenden, geplande datum en tijdstip van ontvangst en welke transporteur de goederen gaat vervoeren.

In de sommige versies van DESADV staan daarnaast ook gegevens per pallet met de daarop aanwezige producten en bijbehorende batchcode ’s, dat noemen we een SSCC (Serial Shipment Container Code). Deze code bevat de internationale en unieke identificatiecode van een omverpakking.

 

Voordelen van DESADV

DESADV is belangrijk bij het automatiseren van factuurcontrole. Door het combineren van verschillende EDI-berichten als bijvoorbeeld ORDRSP, DESADV en INVOIC, kan het proces van invoer en de controle van de facturen volledig worden geautomatiseerd.

Bij het gebruik van DESADV met SSCC kan per SSCC worden aangegeven welke SKU’s (EAN/GTIN) in welke hoeveelheden in de omverpakking zitten. Bij ontvangst kan het magazijn de SSCC scannen waardoor de informatie over de geleverde artikelen direct te zien is in het WMS.

Verder biedt het de ontvanger de mogelijkheid om zijn logistieke operatie beter in te plannen op de ontvangst van de goederen. Omdat de leverancier vooraf de zending aankondigt, met tijdstip, kan de ontvanger vooraf de gegevens controleren en eventueel zelfs weigeren, als de zending nog niet is verzonden.

Het niet meer versturen van papieren pakbonnen zorgt niet alleen voor minder belasting van het milieu maar levert ook een grote financiële besparing op de kosten van papier en inkt op.


EDI en DESADV

DESADV is een EDIFACT bericht dat werkt volgens een door de UN geformuleerde standaard voor het veilig uitwisselen van verschillende type documenten tussen verschillende organisaties. EDIFACT berichten worden verstuurd, ontvangen en verwerkt via een EDI-oplossing. EDI verzorgt de elektronisch uitwisseling van de gegevens tussen de computersystemen en is nodig bij het werken met EDIFACT berichten.

Hierbij bestaat de mogelijkheid om te kiezen voor Managed EDI of Dedicated EDI. Bij Managed EDI levert de EDI-leverancier het platform, verzorgt het contact met je handelspartners en zorgt dat alle systemen en applicaties zijn gekoppeld. Bij Dedicated EDI krijg je het EDI-platform aangeleverd en bouw je zelf de koppelingen. Hierbij is het belangrijk dat er binnen de organisatie genoeg kennis en kunde in huis is op het gebied van EDI.


Praktijkvoorbeeld

Benieuwd naar een voorbeeld waarin dit berichttype wordt gebruikt? Lees hier over onze klant Cotap. Om het inkoopproces te stroomlijnen, maken zij nu gebruik van EDI. Dit bracht een aanzienlijke efficiëntieslag teweeg. Naast DESADV, gebruiken zij ook de berichttypes EDIFACT en ORDRSP voor hun elektronische berichtenuitwisseling.

Cotap is een full-service vloerengroothandel met een eigen expeditie centrum. Dit familiebedrijf bestaat ruim 80 jaar en is de Nederlands marktleider op het gebied van vloeren. Cotap heeft vele nationale en internationale leveranciers, groot en klein. Bij het plaatsen van bestellingen bij grote leveranciers wordt al gebruikt gemaakt van EDI. Voor kleine leveranciers ging dit nog via email en telefoon. Dit was niet efficiënt en creëert veel ruimte voor fouten. 
Cotap maakt al gebruik van Managed EDI van Copernicus en daardoor was het koppelen van een portal eenvoudig te realiseren. Leveranciers kunnen in de portal kijken en zien welke producten Cotap bij hen wil bestellen. In de portal geeft de leverancier aan welke hoeveelheid van een product zij kunnen leveren en wanneer.

Ook als de hoeveelheid verandert of de levertijd, kan dat in de portal worden gewijzigd door de leverancier.
Cotap weet dus altijd precies van welk product, in welke hoeveelheid, door wie en wanneer wordt geleverd.
Deze informatie is nodig voor de planning van Cotap naar haar eigen afnemers als bijvoorbeeld bouwmarkten.
Middels de portal is Cotap in staat om volledig geautomatiseerd informatie uit te wisselen met partijen die niet in staat zijn om dat elektronisch (EDI) te doen.
Hierdoor heeft Cotap beter inzicht in al haar leveringen, van alle leveranciers van groot tot klein, en kan haar eigen afnemers hierdoor nog efficiënter en beter van dienst zijn.

Hoe kunnen wij jou helpen?

Controle niet gelukt

The form contains errors