Vos Logistics

"De klantgerichtheid, de flexibiliteit... je voelt gewoon aan de mensen
dat ze oprecht geïnteresseerd zijn in wat wij doen."

“We simplify. Whatever it takes.” zo luidt het motto van een van de grootste transport en logistiek bedrijven in Nederland, Vos Logistics. Al sinds de oprichting in 1944 is het voor Vos Logistics essentieel om zaken beheersbaar, efficiënt en eenvoudig te maken voor hun klanten. En dat ze met het naleven van dat motto groot zijn geworden is wel duidelijk, want ruim 75 jaar later telt Vos meer dan 30 vestigingen, verspreid over heel Europa. Maar men zegt niet voor niets dat aan de top komen makkelijker is dan er te blijven. Dit snappen ze bij Vos Logistics als geen ander, waar de digitale transformatie dé visie voor de toekomst is. En dan kan Electronic Data Interchange (EDI) natuurlijk niet ontbreken.

Copernicus is al sinds 2011 leverancier van EDI voor Vos Logistics. Ruim 160 mappings en 150 klanten verder heeft Vos Logistics ontzettend veel manuren kunnen besparen en geen risico’s gehad op fouten door handmatige verwerking. Maar nog veel belangrijker: efficiënter kunnen samenwerken met klanten. Want: “We simplify. Whatever it takes.”

Benieuwd naar de ervaringen van Vos Logistics met Copernicus gingen we langs bij Paul van Ham, CIO van Vos Logistics. Op het hoofdkantoor in Oss vroegen wij hem naar zijn beleving van onze samenwerking.

 

 

Wat doet Vos Logistics?

“Vos Logistics is een logistieke onderneming, opgericht in juni 1944. Afgelopen jaar hebben we toevallig ons 75-jarig jubileum gevierd. En eigenlijk doen we hier bij Vos grofweg twee dingen: aan de ene kant zijn we bezig met internationaal transport, en aan de andere kant veel bezig met solutions. Dat betekent logistieke oplossingen voor klanten, wat van alles kan zijn: warehousing of value-added logistics, maar ook home-deliveries. Dus voor onze klanten goederen bij hun klanten thuisbrengen, zoals bijvoorbeeld elektronica of keukens. De grootste partijen waar wij zaken mee doen zijn Scania en Amazon. Een aantal jaar geleden zijn we voor amazon het internationale transport en de cross-docking gaan regelen.”

 

 

Wat is de uitdaging van Vos Logistics?

“Wij zijn natuurlijk, en dat is in de hele logistiek zo, vrij traditioneel ingesteld. Dat wil zeggen dat er van oudsher binnen Vos Logistics nog veel handmatig werd geregeld. Maar de laatste decennia is Vos steeds beter gaan begrijpen dat als we niet sterk gaan digitaliseren en veranderen, we dan op den duur de boot gaan missen. Dat heeft ertoe geleid dat wij op zoek gingen naar een partij die voor ons EDI kon leveren.” 

Paul van Ham Vos Logistics Copernicus

Wat is de oplossing voor Vos Logistics?

“Om onze gewenste digitalisering door te voeren heeft Copernicus ervoor gezorgd dat al onze informatiestromen nu automatisch uitgewisseld worden met onze partners en klanten. Veel van deze stromen zijn transportorders en berichten die de status aangeven, zoals ‘afgeleverd’, ‘onderweg’ en dergelijke. Maar ook de financiële gegevens die bij transport komen kijken zijn geautomatiseerd door Copernicus.

Het is ontzettend belangrijk voor ons dat wij nu, dankzij Copernicus, EDI kunnen doen. Want bijna bij elk nieuw of bestaand klantencontact is EDI een belangrijk onderdeel van de samenwerking. Een van de eerste vragen is vrijwel altijd: hoe gaan we met elkaar communiceren? Én zeker bij de grote klanten, is dat altijd EDI. En EDI is meer dan alleen maar data ‘overpompen’ van het ene systeem naar het andere. Bij sommige klanten betekent het dat je een heel protocol afhandelt. Daarom is het ook zo fijn dat wij daar Copernicus voor hebben. Zij weten precies hoe dat proces in z’n werk gaat.”

 

Integratieplatform Niklas

“Toen ik in dienst trad bij Vos Logistics, was al besloten om over te stappen op het integratieplatform Niklas van Copernicus om de uitwisseling van data met klanten te faciliteren. Een van de eerste dingen die ik toen gedaan heb was Niklas herevalueren, kijken of dit een product is dat daadwerkelijk goed bij Vos Logistics past. En daar was ik eigenlijk al heel snel uit. We konden klein met Niklas beginnen, snel uitbreiden en opschalen, het voorzag in de behoefte om snel interfaces te maken met klanten en ook de protocollen die bij Niklas werden aangeboden zijn vrij compleet. Dit heeft mij ervan overtuigd dat Niklas ontzettend goed bij ons past.”

 

Waarom heeft Vos Logistics voor Copernicus gekozen?

“De keuze voor Copernicus is gemaakt door mijn voorganger, want ik ben hier op januari 2014 in dienst gekomen. Maar al snel begreep ik waarom mijn voorganger voor Copernicus heeft gekozen. Wat wij met name waardeerden in Copernicus is de klantgerichtheid. Er is zoveel flexibiliteit, je voelt gewoon aan de mensen waar wij contact mee hebben dat ze oprecht geïnteresseerd zijn in wat wij doen. En er wordt altijd meegedacht over hoe wij de implementatie van Niklas kunnen verbeteren, dat is voor ons ontzettend belangrijk in een EDI-provider.”

 

Hoe gaat het nu? 

“Wij hebben eigenlijk nooit problemen hebben met onze EDI, dat is denk ik ook de basis is van een goede oplossing. Maar als er problemen zijn dan krijgen we altijd uitstekende medewerking. En dat is wat ik zeg: Copernicus is wel een van mijn favoriete leveranciers. Ze laten zien dat ze inherent geïnteresseerd zijn in Vos Logistics en dat ze ons serieus nemen als klant. Al met al ben ik heel erg tevreden over onze relatie en onze samenwerking. 

“Voor de toekomst zijn wij heel erg gericht op de digitale transformatie. Het implementeren van automatisch plannen in de internationale transport, algoritmes laten plannen in plaats van het zelf te doen. Alle processen binnen Vos Logistics zullen anders gaan lopen. En daar speelt Copernicus een belangrijke rol in.”