Vespo

Onlangs verscheen er een artikel op Emerce met de kop “Er is meer dan alleen Amazon en Bol.com”. Hiermee bedoelde de schrijver dat steeds meer bedrijven inzien dat het belangrijk is om niet afhankelijk te zijn van één online platform.

Zo ook Vespo, dat nu ook hun huishoudtextiel op de markt brengt via het Duitse platform OTTO. En omdat het koppelen met dit platform knap lastig kan zijn, besloten zij dit uit te besteden bij een externe partij: Copernicus.

Hans van den Broek en Sascha Boers, respectievelijk Manager Business Systems en Data bij Vespo en Integration Specialist bij Copernicus, vertellen over deze samenwerking.

Vespo

Hans: “Vespo BV is een groothandel en textiel-expert, en we leveren diverse textielproducten binnen het huishoudtextiel. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in bedrijfskleding.” Net als de verkoop via platforms beperkt de productie zich ook niet tot Nederland. “Ons internationale netwerk is een van onze belangrijkste krachten. Zo zijn we vertegenwoordigd in alle belangrijke ‘textiel landen’ zoals Pakistan, India en Bangladesh.”

 

“OTTO is een enorm groot platform binnen de Duitse markt, vandaar dat wij ons hier commercieel op focussen.”

 

De keuze voor OTTO 

“Het distributieproces en de (fysieke) retail zijn aan het veranderen. Daarbij komt ook dat e-commerce enorm snel groeit. En we streven ernaar om actief te zijn op de platformen waar de consument zich ook bevindt.” aldus Hans, die aangeeft dat Vespo het belang ervan inziet om mee te groeien met e-commerce. “We hebben een sterke groeiambitie op het gebied van e-commerce, en OTTO is een enorm groot platform binnen de Duitse markt, vandaar de commerciële focus op dit platform.”

 

Digitaliseren

“De voordelen van digitalisering zullen neem ik aan geen uitleg nodig hebben.” begint Hans, als hem gevraagd wordt naar de reden voor het uitbesteden van de bouw van de koppelingen. “Vespo streeft ernaar om zoveel mogelijk te digitaliseren, en op dit moment lukt het ons al om ruim 90% van alle verkooporders digitaal te ontvangen en verwerken.” Deze digitalisering wilde Vespo graag een vervolg geven, en daarom gingen zij op zoek naar integratiespecialist voor de integraties met OTTO.

 

“Copernicus faciliteert een belangrijk gedeelte van onze wens om te digitaliseren.”

 

Integratie specialist Copernicus

Hans: “We zijn bij Copernicus terecht gekomen via een gezamenlijke partner. Na inhoudelijke gesprekken met Sascha kreeg ik een goed beeld van het bedrijf en de mogelijkheden.” Sascha vertelt hierover: “Vespo klopte bij ons aan omdat zij wilden koppelen met veel online kanalen, waarbij wij eerst de koppeling met OTTO hebben gemaakt.” Hierbij bestaat de koppeling met OTTO uit verschillende facetten. Sascha: “De berichten die Vespo met OTTO uitwisselt zijn orders naar Vespo, de order response vanuit Vespo en het shipment bericht.”

 

“Copernicus kan het in elk gewenst formaat omzetten, zodat wij dit rechtstreeks in ons ERP-systeem verwerken.”

 

Naast de directe integratie met Otto heeft Copernicus inmiddels ook de integratie gemaakt tussen Vespo en het platform Channelengine. Hans: “Channelengine is een integratiepartij waar je meerdere platformen op kan aansluiten en bedienen, zoals Bol.com, Amazon en Real. Aangezien een directe koppeling tussen Vespo en Channelengine niet mogelijk was, heeft Copernicus deze oplossing gefaciliteerd. Otto kunnen we nog niet aansluiten via Channelengine, maar zodra dit wel het geval is, kunnen we direct schakelen zonder een nieuw integratietraject op te starten.”

 

De voordelen van een integratiespecialist

Hans en Vespo merkten dat het uitbesteden van de koppelingen ervoor zorgt dat ze niet meer hoeven om te kijken naar de koppelingen. “Het voordeel van Copernicus is dat zij alle bestanden in elk gewenst formaat kunnen omzetten, zodat wij deze rechtstreeks in ons ERP systeem kunnen verwerken. Nu hoeven we zelf niet de koppelingen te beheren.” Naast deze voordelen bleek ook dat de samenwerking tussen beide partijen goed verliep. Hans concludeert: “Het is prettig om een partner te hebben die afspraken nakomt, proactief handelt en meedenkt in het realiseren van de juiste oplossing.”

Goede communicatie

En ook voor Copernicus is het prettig samenwerken met een partij als Vespo. Sascha: “De samenwerking met Vespo is altijd prettig verlopen. Als wij extra vragen hadden om de wens van Vespo te verduidelijken was Hans altijd heel snel met antwoorden, zodat wij weer verder konden. Zowel per telefoon als per e-mail verliep de communicatie vlot.” Daarnaast heeft Hans een paper mapping aangeleverd tussen het format van Otto en het format van Vespo. Sascha:  “Dit werkt voor ons altijd fantastisch, want het scheelt een hoop 'uitzoektijd' en mailtjes over en weer om te vragen welke waarde in welk veldje terecht moet komen.”

Hoe kunnen wij jou helpen?

Controle niet gelukt

The form contains errors