Portena Logistiek

 

Stel, je hebt als logistiek bedrijf grote EDI plannen, maar wat moet je doen als het integratieplatform waarmee je werkt niet meer wordt ondersteund? Dat probleem had Portena Logistiek. Ze zochten een platform dat toekomstvast en betrouwbaar is. Inmiddels werkt Portena alweer twee jaar lang met het flexibele integratieplatform van Copernicus.

 

Wat doet Portena Logistiek?

De naam verraadt het eigenlijk al, Portena Logistiek is namelijk een bedrijf in de logistieke dienstverlening. Het 88-jaar oude bedrijf is uitgegroeid tot een van de grootste distributeurs en warehousers in Noord Nederland. Voor hun klanten verzorgen ze de totale goederenstroombeheersing, voorraadbeheer, op- en overslag, transport en distributie. Ze profileren zich als een sparringpartner die praktisch meedenkt, oplossingen biedt en ruimte voor groei creëert.  

 

Wat is de uitdaging?

Portena werkte met een integratieplatform dat niet langer technisch onderhouden werd. Dit bracht een aantal problemen met zich mee. Het platform kon bijvoorbeeld niet alle berichtformaten verwerken, waardoor nieuwe klanten zich niet konden aansluiten. Dit vormde een risico voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. 

Er waren een aantal eisen die de basis vormden in de zoektocht naar een nieuw integratieplatform. Folmer Schotanus, hoofd IT & automatisering binnen Portena, leidde het selectietraject en vertelde welke eisen het bedrijf stelde aan het nieuwe integratieplatform.

“Ten eerste was het van groot belang dat het nieuwe platform gebouwd is met moderne technieken, waardoor het al onze datastromen kan faciliteren. Daarnaast moet het integratieplatform robuust en veilig zijn. Maar het belangrijkste voor ons, was dat het een toekomstvaste oplossing is. 

Ten tweede zochten we een partner die ons excellente service bood. Wij wilden korte lijnen, adequate support en de mogelijkheid om het werk uit handen te geven. Voorheen deden we het complete beheer zelfstandig, maar dat wilden we bij onze nieuwe situatie af en toe uitbesteden. Op deze manier verkleinen we het risico dat we zelf grote problemen moeten oplossen.

Onze keuze viel op het integratieplatform Niklas van Copernicus. Niklas is namelijk schaalbaar, betrouwbaar en veilig. Daarnaast handelt Copernicus snel, gaat het bedrijf vriendelijk om met klanten en past het support systeem precies bij de wensen van Portena.”

Tijdens het eerste gesprek werd de volledige omvang van het project besproken. Er moest een volledige migratie van alle datastromen plaatsvinden, zodat de continuïteit van de dagelijkse bedrijfsvoering gewaarborgd blijft. 

Portena Logstiek binnen

 

Waarom Copernicus

  • Korte lijnen
  • Snel schakelen
  • Creatief meedenken
  • Solution support

 

Wat is de oplossing?

Portena vond in Niklas het antwoord op hun zoektocht naar een nieuw integratieplatform. Maar voordat de initiële migratie van start kon gaan, vertelde Folmer dat Portena een acuut verzoek had. Hierdoor bestaat het project uit twee fases. 

“We kregen het verzoek van een potentiële klant of wij de DESADV berichten wilden verzorgen voor hun handelspartners. Helaas was dit niet meer mogelijk met ons huidige integratieplatform. Copernicus heeft toen op verzoek, snel de DESADV datastromen opgezet die aan alle specificaties voldeed. Zo kon onze nieuwe klant zonder problemen elektronische pakbonnen uitwisselen met al haar handelspartners. Vervolgens zijn wij samen met Copernicus begonnen met het overzetten van de totale elektronische gegevensuitwisseling met onze klanten. ”

Om het koppelen te vereenvoudigen en de datastromen te faciliteren maakt Copernicus gebruik van haar eigen integratieplatform: Niklas. 

 

Integratieplatform Niklas

Niklas is als integratieplatform op verschillende manieren in te zetten. Bij Portena lag de focus op het uitwisselen van EDI-berichten met haar handelspartners.

“We hebben gekozen voor de dedicated variant van Niklas. Dit houdt in dat we onze eigen veilige omgeving hebben, waar we zelfstandig koppelingen in kunnen bouwen. Om dit te realiseren, zijn we twee dagen op cursus geweest bij Copernicus. Hier kregen we instructie in zowel het gebruik van Niklas, als het bouwen van mappings. We zijn nu perfect in staat om eenvoudige interfaces te bouwen tussen de verladers en onze handelspartners. En mocht er een complexe interface tussen zitten, dan spelen we die door naar Copernicus. Zij staan altijd klaar om ons te assisteren.” vertelt Folmer enthousiast.

Doordat Portena heeft gekozen voor de dedicated variant van het integratieplatform, hebben zij de volledige controle over hun eigen Niklas omgeving. Met de extra controle en inzicht die Portena tot hun beschikking heeft, kunnen zij inzien als Niklas een fout detecteert. Er kan bijvoorbeeld een transportbericht incorrect afgeleverd zijn. Als dit het geval is, probeert Niklas het bericht opnieuw te versturen. Als dit bericht problemen blijft geven, krijgt Portena een automatische melding van het integratieplatform. Zo kunnen ze zelfstandig het incident oplossen, voordat het probleem escaleert.

Hoe nu verder?

Na het gezamenlijk leggen van de basis van de migratie, bouwt Portena nu zelfstandig verder aan de resterende koppelingen. Dit is een lopend proces waarna het oude platform volledig uitgefaseerd is.

“We zijn tot vandaag de dag tevreden over de samenwerking met Copernicus. En dat hebben we ook laten blijken met een lekkere verrassing, namelijk Friese taartjes voor de CoperniCrew!” blikt Folmer lachend terug.

Hoe kunnen wij jou helpen?

Controle niet gelukt

The form contains errors