NextDeli - Hart voor de speciaalzaak

"Wij zijn de verbinder tussen de versspeciaalzaak en de producent," vertelt Ben Hansen, Director bij NextDeli. NextDeli is een platform waar aangesloten leveranciers rechtstreeks via shop-in-shop producten aan versspeciaalzaken kunnen aanbieden en verkopen.
"Door het aanmaken van een profiel met een gebruikersnaam en wachtwoord hebben versspeciaalzaken op een eenvoudige manier direct toegang tot het gehele assortiment van alle aangesloten leveranciers."

 

Waarom NextDeli?

"Mijn start is eigenlijk nadat ik had geconstateerd dat er in Nederland nog maar 5000 versspeciaalzaken zijn terwijl 50 jaar geleden, toen mijn vader nog een slagerij had in 1970, dat er 50.000 waren. Al dat volume is weggelekt naar de supermarkten," vervolgt Hansen. Hierdoor kreeg Hansen het idee om een platform te ontwikkelen waar aangesloten leveranciers, via een shop-in-shop, producten niet via een groothandel maar direct aan versspeciaalzaken kunnen verkopen. "Leveranciers zijn volledig vrij om op NextDeli zowel in de breedte als de diepte hun assortiment aan te bieden."

 

Wat was de uitdaging voor NextDeli? 

Bij het bestellen van verse voedingswaren is timing van groot belang. Er was daarom behoefte aan een portal waarbij het gehele proces van order naar bezorging is geregeld, en waarbij zowel timing als gewicht, een sleutelrol spelen.

"Bij vers en food worden producten veelal niet in stuks verkocht maar in gewicht. Het gewicht is de basis waarop de bestelling wordt geplaatst en de factuur wordt verstuurd," legt Hansen verder uit. Daarnaast bestellen versspeciaalzaken veelal dagelijks en daarom is ook timing heel belangrijk. "Deze producten, liggen niet als een boek klaar op een plank, maar moeten speciaal worden gemaakt. En hierover moet ook met de klant gecommuniceerd worden."

En voor die datacommunicatie heeft NextDeli in Copernicus de partij gevonden die voor hen het orderportaal bouwt. "Met daarbij de mogelijkheid om in de toekomst partijen met verschillende formats van datacommunicatie te laten aansluiten, zoals EDI of rechtstreeks koppelingen met een ERP systeem."

Nextdeli Benhansen01 (1)

Ben Hansen van NextDeli.


Hoe is het project verlopen?

Samen met Hansen is Copernicus allereerst aan de slag gegaan met inventarisatie van de behoeften. "Tijdens deze inventarisaties kwamen verschillende vraagstukken aan de orde en daar zijn wij vervolgens in chronologische volgorde doorheen gegaan en hebben we de hoofdlijnen bepaalt," vervolgt Hansen. Er werd gekozen voor een orderportaal en voor het leggen van de basis om EDI-koppelingen met leveranciers mogelijk te maken. Het heeft de voorkeur om alle orders via EDI te laten lopen, maar voor de leveranciers die daar geen beschikking over hebben is er nu dus het orderportaal.

Het orderportaal zorgt ervoor dat de binnengekomen orders worden gesplitst naar leverancier en leverdatum. Hierbij heeft de leverancier de mogelijkheid om de order af te wijzen of te accepteren en, indien nodig, de hoeveelheden te wijzigen. Verder kan de leverancier in de portal labels met barcodes aanmaken waarop de specificaties staan over onder meer de vorm van transport, bijvoorbeeld: gekoeld of bevroren.

Hoe verliep de samenwerking?

"De samenwerking met Copernicus ging heel erg soepel,’ vertelt Hansen. "Vanaf het eerste telefonische contact met Egbert Ellenkamp (Directeur Copernicus), viel mij vooral zijn open houding en interesse op. Hij was zeer geïnteresseerd, bleef doorvragen en was to-the-point en dat sprak mij erg aan. En ja, de algehele plezierige omgang."

Het hele traject van idee tot lancering van de portal is goed verlopen. "Bij elke lancering loop je tegen dingetjes aan.  Dat hoort er gewoon bij. Maar die zijn allemaal naar tevredenheid opgelost." Ook wordt er nog gewerkt aan vragen over bijvoorbeeld de datacommunicatie met leveranciers of de logistieke partner. De ondersteuning van Copernicus, om bijvoorbeeld een aanpassing te doen, is hierbij nog steeds nodig. "En dat loopt vlotjes."


Zijn de klanten van NextDeli tevreden? 

Het belangrijkste is natuurlijk hoe de klanten het gebruik van het portaal ervaren. "We proberen hier altijd naar te vragen als we klanten spreken. Hoe hun ervaring is met de bestelling en hoe de klantreis op de website was," vertelt Hansen. "En zij vertellen dat ze het allemaal erg duidelijk vinden, ook de communicatie die zij terugontvangen. Daar krijgen wij nooit vragen over en is iedereen tevreden mee. En dat is het resultaat van jullie werk."

 

Hoe kunnen wij jou helpen?

Controle niet gelukt

The form contains errors